În data de 8 aprilie 2010 a avut loc un workshop cu tematica Jurnalism şi Cercetare Ştiinţifică. Workshopul s-a desfăşurat la sediul Grupului pentru Dialog Social şi a avut participanţi atât din rândul jurnaliştilor de ştiinţă, cât şi din cel al cercetării.
În cadrul evenimentului au fost atinse cateva aspecte care sunt necesare în interacţiunea dintre cele două entităţi, şi anume: rezultatele cercetării ştiinţifice, mai ales cele care provin din finanţări bugetare, trebuie prezentate public, prin intermediul jurnaliştilor profesionişti, pentru a fi justificate fondurile publice implicate; mesajul ştiinţific trebuie bine promovat, fără distorsiuni, ceea ce presupune pregătirea unor jurnalişti de specialitate, prin formare universitară; este necesară o informare obiectivă asupra stării cercetării ştiinţifice româneşti.
Comunicarea dintre cei prezenţi s-a desfăşurat sub forma unui dialog interactiv, cu o bună interacţiune, ce a condus dezbaterea către puncte de vedere comune.
Astfel, doamna Mihaela Ghiţă, comentator la Radio România Cultural, a exprimat faptul că, prin mesajul lor, cercetătorii trebuie să trezească interesul pieţei. Acest lucru nu se intâmplă însă, pentru că instituţiile de cercetare nu au PR care să transmită informaţia către ziare, a arătat doamna Corina Negrea, realizator de emisiuni la Radio România Cultural. Excepţia de la acest fapt o reprezintă Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA care a creat un birou de presă, birou ce semnalează periodic rezultatele şi noile abordări ale institutului. Trebuie menţionat faptul că ICPE-CA a dezvoltat numeroase iniţiative de apropiere a mass-mediei de rezultatele cercetării, fiind, în acest caz, coorganizator al evenimentului amintit.
Pe parcursul workshopului, s-a mai arătat faptul că ţările care au investit în inovare şi cercetare au trecut mai repede prin criză, pentru că numai inovarea poate să conducă către o dezvoltare durabilă a societăţii. Însă fondurile alocate cercetării ştiinţifice din România, începând cu anul 2009, sunt insuficiente, poate cu mult sub o limită decentă. Multe din proiectele începute în 2007 riscă să nu mai fie finalizate, în pofida semnalelor primite de la Comisia Europeană, în timp ce majoritatea ţărilor europene au un buget cel puţin egal cu bugetul din 2008, dinaintea începutului crizei economice. Ideea de bază a Comisiei Europene pentru Cercetare este că, în condiţii de criză, bugetele cercetării ştiinţifice trebuie mărite.
Este nevoie, însă, şi de jurnalişti de ştiinţă, bine pregătiţi, care să transpună mesajul ştiinţific în presă, fără lacune şi greşeli de interpretare. „ Mesajul cercetării trebuie să ajungă la contribuabili, astfel încât aceştia să înţeleagă ce se întâmplă cu banii lor. În România ar trebui să existe un master pentru formarea jurnaliştilor de ştiinţă”, a concluzionat domnul Anton Anton, fost preşedinte ANCS.
Participanţii workshopului au fost de părere că sunt necesare astfel de întâlniri, chiar periodice, în care să se ajungă la soluţii viabile, care să îmbunătăţească relaţia dintre cele două entităţi, astel încât, beneficiarul acestor demersuri să fie, în final, comunitatea în care trăim.
aparut in: Fabrica de Bani, Top Business, CCIB Afacerea, Fabrica de Bani, Comunicate de Presa, EComunicate, WebPR,Ziare.ro pe 9 aprilie 2010.