MINISTERUL CERCETĂRII, INOVĂRII ŞI DIGITALIZĂRII

Ce ofera concret cercetarea romaneasca?

Ce ofera concret cercetarea romaneasca? Aceasta a fost intrebarea adresata participantilor la dezbaterea desfasurata in studioul nostru din standul CIT ENI Economixnews de la Salonul Cercetarii. Unul dintre participanti, Wilhelm Kapel, director general al ICPE CA, a raspuns primul la intrebare: Cui foloseste? Noua tuturor.

La standul ICPE CA sunt prezentate numai produse finalizate in 2009 care corespund raspunsului dlui Kapel: ne folosesc noua, tuturor. De exemplu, este prezentata o eoliana – doua modele de fapt, de 5 si de 4 Kw – care se poate monta in case izolate si le poate asigura independenta energetica. Exista si o alta turbina, de putere mai mica, 100w, care porneste la vanturi de intensitai foarte mici. Aceasta turbina este construita in parteneriat cu Q SRL din Iasi ( al carei director, Dumitru Cuciureanu, a participat si el la dezbaterea din studioul nostru).
Dl Kapel a subliniat ca orice societate comerciala poate fi interesate de produsele institutului si, de altfel, multe dintre produse sunt rezultatul unir asemenea colaborari.

Un alt produs prezentat la stantul ICPE CA este pila de combustie de 5 KW – care poate fi racordata la o conducta de hidrogen si poate asigura aimentarea tuturor aparatelor electrocasnice si poate incalzi casa. Aceasta pila va fi finalizata si pentru a fi alimentata cu gaz metan, intrucat in Romania nu exista conducte cu hidrogen, dar azul metan este disponibil tuturor.

Alte produse ale ICPE CA: cabluri ‘inteligente’, care se opun incarcarii cu chiciura iarna, fiind fabricate din material care se incalzeste sau se raceste in functie de temperat ambianta; : un filtru botezat „loc de fumat „- pentru a elimina fumul din locurile publice: instalatia aduna fumul si nu-l lasa sa fie degajat in atmosfera (intr-un aeroport de exemplu, ar fi foarte util); echipamente industriale care testeaza rotile de cale ferata.

La o alta intrebare – Cum iesim din criza economica? – dl Kapel a reamintit ce afirmase anul trecut: criza poate fi o oprtunitate pentru cercetare, deoarece industria trebuie sa apeleze la cercetare pentru a iesi din criza. O societate comerciala poate iesi din criza numai cu produse competitive.

aparut in: Fabrica de bani, pe 30 octombrie 2009.

×