Cercetatorii romani de la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA au pus la punct o noua linie tehnologica de obţinere a biomaterialelor mult mai performante decat materialele convenţionale din momentul de fata. Este vorba de noi materiale cu proprietati mecanice superioare si, in mod special, cu o mai mare rezistenta la soc. Aplicatiile vizeaza domeniul auto, mai precis, amenajarile interioare ale automobilelor.
Proiectul numit „Compozite biodegradabile cu aplicaţii în realizarea amenajărilor interioare ale automobilelor” are drept scop realizarea unui material biocompozit avansat nou, având la bază fibre naturale cu matricea polimerică din polipropilenă modificată sau din răşini, care sa aibă aplicaţii în obţinerea unor elemente necesare interioarelor automobilelor şi a mijloacelor de transport.
In acest demers mai sunt implicate in regim de parteneriat Universitatea din Piteşti – Facultatea de Mecanică şi Tehnologie, S.C. Incubus Consulting SRL, S.C. Amrom Automototive SA, Universitatea Politehnică Bucuresti – Centrul de Cercetare, Proiectare, Service şi Consulting pentru Transportul Auto, Universitatea Bucureşti – Facultatea de Biologie şi S.C. ICPE-SA.
Până în prezent, rezultatele proiectului s-au concretizat în caracterizarea a 12 recepturi de materiale compozite pe bază de polipropilenă ranforsată cu diferiţi ranforsanţi şi materiale de umplutură, din care s-a ales varianta optimă pentru realizarea profilului auto.
Gradul de noutate al proiectului reiese din realizarea unei noi linii tehnologice de obţinere a acestor biomateriale cu avantaje certe, comparativ cu materialele convenţionale existente în acest moment.
Profilele obţinute din acest material biocompozit (având la bază fibre naturale cu matricea polimerică din polipropilenă modificată) prezintă un avantaj major din punct de vedere al proprietăţilor mecanice şi, în special, pentru o rezistenţă la şoc crescută, caracteristică foarte importantă în industria automobilelor.
Această rezistenţă la şoc marită este dată de combinaţia dintre fibrele naturale şi răşinile termorigide şi termoplastice.
Complexitatea proiectului rezidă in caracterul multidisciplinar al abordării, din diversitatea „unghiurilor” din care este privită elaborarea elementelor de caroserie din materiale compozite (design, capabilitatea materialelor de a satisface testele mecano-climatice, standarde aplicabile domeniului), inclusiv din armonizarea şi omogenizarea echipei de implementare, având în vedere abordările şi metodele specifice diferite domeniului de cercetare din care provin membrii consorţiului.
Pentru perioada următoare, partenerii din consorţiu vor demara acţiunile necesare pentru omologarea şi brevetarea profilului auto obţinut.
aparut in: Fabrica de Bani, ZiarulStiintelor, Stiinta Azi, pe 3 febr.2010.